Arbitru de Karate: Shotokan KATA Rules
Reguli pentru KATA in competitiile de Karate Traditional Shotokan.
(regulament ITKF/FRKT)
Prezentul document, Reguli pentru KATA in competitiile de Karate Traditional Shotokan - "KATA RULES for Traditional Karate Competitions" by ITKF, este tradus in limba romana din limba engleza.
Nota!: Traducerea nu este dintre cele mai reusite traduceri, dar cunoscand domeniul veti intelege cu siguranta despre ce este vorba. Pe masura ce vom identifica neregulile le vom corecta in timp.
Regulamentul poate fi downloadat si in format PDF. (link la final)
KATA
Federatia Romana de Karate Traditional / International Traditional Karate Federation
SUMAR:
- Articolul 1: GENERALITĂŢI
- Articolul 2: COMPETIŢIA
- Articolul 3: ARBITRAJUL
- Articolul 4: OPERATIUNEA NOTARII
- Articolul 5: REGULI ADIȚIONALE
Articolul 1: GENERALITĂŢI
1. Competiţia de Kata
Competiţia de Kata prezinta Kata Tradiţional prin meciuri individuale şi de echipă. Meciurile de echipă prezinta atât Kata, cât şi aplicaţiile Kata (Bunkai).
Ordinea învingătorilor este determinată de scor; cu cât creşte scorul, cu atât creşte locul câştigătorului.
Competiţia Kata este impărţită în următoarele categorii:
- Individual Masculin
- Individual Feminin
- Echipă Masculin (3 persoane)
- Echipă Feminin (3 persoane)
2. Zona competiţionlă
Zona Competiţională trebuie să fie un pătrat de opt metri. Competitorul trebuie să execute Kata folosind aceeaşi suprafaţă a locului în una sau două poziţii care se localizează la 1,5 metri în faţa sau în spatele centrului exact al Zonei Competiţionale. Suprafaţa podelei trebuie să fie plată, nici prea netedă, nici prea aspră, în aşa fel încât să permită execuţia propriu-zisă. Condiţiile trebuie să fie aceleaşi ca cele spuse inainte, în cadrul Regulilor pentru KUMITE. Poziţiile arbitrilor şi grefierilor sportivi trebuie să fie cele mentionate in Anexa II.
3. Lista Shotokan KATA
Competitorilor li se cere să aleagă tipul de Kata doar dintre următoarele, desi excepţiile vor fi permise în cazul stilului diferit - Kata având aceleaşi origini, ale caror pronunţii ale numelui sunt diferite.
- A-Nan-Kun (A-Nan-Ku)
- Bassai (Passai) Dai, Sho
include Itso, Matsumura, Yabu etc.
- Chin-Tei (Chinte)
- En-Pi (Wan-Shu)
- Gan-Kaku (Chin-to)
- Gojyu-Shi-Ho (U-Sei-Shi), Dai, Sho
- Han-Getsu (Sei-Shan)
- Ji-In
- Ji-On
- Jitte
- Kan-Ku (Ku-Chan-Ku), Dai, Sho
include Shi-Ho-Ku-Chan_ku
- Kan-Shiwa
- Kuru-Run-Ha
- Ni-Jyu-Shi-Ho (Ni-Sei-Shi)
- Mei-Kyo
- Roh-Hai, Sho-Dan, Ni-Dan, San-Dan, Matsumura etc.
- Sai-Ha
- San-Se-Ru
- Se-San
- Sei-En-Chin
- Sei-Pai
- Shi-so-Chin
- So-Chin
- Supa-Rin-Pan (Becchu-Rin, Hyaku-Hachi-Ho)
- Un-Su (Un-Shu)
- Wan-Kan
4. Notarea (Scoring)
La momentul terminarii executiei, notarea trebuie să fie determinată în baza punctului de vedere al arbitrilor în concordanţă cu formular: Puncte Fundamentale (Overview) minus Puncte de penalizare.
In meciurile de finala (excepţie Kata Sincron), formula de notare trebuie să fie: Puncte Fundamentale (Overview) plus Puncte Calificate (Skill Points) minus Puncte de penalizare.
Meciurile finale ale competiţiei Kata Sincronizat: notarea derivă din scorurile de la Kata (3 persoane) şi Aplicaţia aceluiaşi Kata.
Notarea Aplicării (Bunkai) este bazată pe punctele Aplicaţiei minus Punctele de penalizare.
- Punctele sunt stabilite din patru factori:
- Dinamica Corpului
- Putere
- Formă
- Tranziţie
Criteriul notării trebuie să fie următorul:
- Dinamica Corpului: Gradul sau ritmul de putere generat de dinamicile trupului şi acţiunea muşchilor cu respiraţia edecvată definita ca
- miscari lente ale corpului pe toata perioada de executie a tehnicii incepand de la podea si sfarsind la un punct de contact
- Gradul de crestere al energiei prin viteza combinata cu finetea executiei tehnicilor.
- Puterea
- Randament şi focus al puterii cu respect pentru obiectivul tehnicii, incluzand:
La finalul executarii tehnicii, se produce maxima energie prin presiunea maxima directionata catre podea.
Gradul transmisiei a energiei totale catre adversar.( cu ce procentaj).Rezultatul fiind bazat pe combinatia dintre miscarea corpului si presiunea catre podea.
Gradul contractiei maxime a corpului indreptata catre adversar.
- Gradul puterii şi controlul vitezei însuşite atingând obiectivul tehnicii;
- Gradul de tărie al voinţei („Spirit”) sau puterea mentala indreptata spre adversar.
- Forma
- Gradul miscării corespunzătoare a scopului (Garadul de Intentie) propus al tehnicii;
- Gradul de echilibru (susţinere, postură şi coerenţă);
- Gradul stabilităţii emoţionale şi al concentrării mentale.
- Tranziţia
- Calitatea şi priceperea performării în schimbările de directie a corpului;
- Calitatea continuităţii de la tehnică la tehnică;
- Insusirea ritmului corect pentru a marca obiectivul tehnicii.
- Punctele date pentru Performanţă(skill Points) provin din:
- Stăpânirea detaliilor fine ale tehnicii
- Gradul calitatii tehnicii bazata pe experienta si a antrenamentului dur.
- Gradul miscarii corpului combinat cu abilitatea tehnicii.
- Impresia: Aceasta se referă la nivelul de impresie pe care demonstrantul o face observatorului ca rezultat atât al înţelegerii aplicării, cât şi al etalării unui înalt nivel al performanţei tehnice cu graţie şi spirit puternic.
- Punctajul pentru Aplicatia Katasului are la baza patru factori:
- Nivelul de executie al Kata (puncte fundamentale şi de performanţă)
- Aplicarea Tehnicilor
- Timming şi Ma-ai (distanţă efectivă)
- Coregrafie
Criteriul stabilirii scorului trebuie să fie după cum urmează:
- Stabilirea Scorului Nivelului Kata se face după acelaşi criteriu ca la Kata Individual.
- Aplicarea Tehnicilor – Gradul de executie corespunzător şi calitatea tehnicii.
- Timming şi Ma-ai – Gradul de Timming corect şi al distanţei corespunzătoare în timpul executarii tehnicilor.
- Coregrafia – Gradul realismului şi a executiei artistice.
- Punctele de Penalizari trebuie să fie deduse în următoarele cazuri:
- Ezitare;
- Pierderea echilibrului;
- Deviere de la poziţia originala (Enbu-sen) şi unghiul fata de origine;
Notă: Dacă sfârşitul poziţiei este mai puţin de 5 cm, sau mai puţin de 5 grade de la poziţia originală, atunci nu este penalizare.
- Etichetă;
- Pierderea sincronizării (se aplică numai la Kata Sincron);
- Eroare în aplicare (se aplică numai la Aplicaţie Kata Sincron);
- Tehnici nerealiste (se aplică numai la Aplicaţie Kata Sincron);
- Standardele Stabilirii ScoruluI
- Punctele Fundamentale (Overview - Basic Points)
|
Foarte Rău
|
Rău
|
Slab
|
Sub Normal
|
Normal
|
Peste Normal
|
Bun
|
Foarte Bun
|
Excelent
|
DINAMICILE TRUPULUI
|
1.2
|
1.3
|
1.4
|
1.5
|
1.6
|
1.7
|
1.8
|
1.9
|
2.0
|
PUTEREA
|
1.2
|
1.3
|
1.4
|
1.5
|
1.6
|
1.7
|
1.8
|
1.9
|
2.0
|
FORMA
|
1.2
|
1.3
|
1.4
|
1.5
|
1.6
|
1.7
|
1.8
|
1.9
|
2.0
|
TRANZIŢIA
|
1.2
|
1.3
|
1.4
|
1.5
|
1.6
|
1.7
|
1.8
|
1.9
|
2.0
|
TOTAL
|
←5.1
|
5.2-
5.5
|
5.6-
5.9
|
6.0-
6.3
|
6.4-
6.7
|
6.8-
7.1
|
7.2-7.5
|
7.6-7.9
|
8
|
- Punctele de Performanţă (Final)(Skill Points)
|
Foarte Rău
|
Rău
|
Slab
|
Sub Normal
|
Normal
|
Peste Normal
|
Bun
|
Foarte Bun
|
Excelent
|
MAIESTRIE
|
1.0
|
1.1
|
1.2
|
1.3
1.4
|
1.5
|
1.6
1.7
|
1.8
|
1.9
|
2
|
- Punctele pentru Aplicatie (Bunkai - Kata Sincron)
|
Foarte Rău
|
Rău
|
Slab
|
Sub normal
|
Normal
|
Peste Normal
|
Bun
|
Foarte Bun
|
Excelent
|
NIVELUL KATA
|
1.0
|
1.1-1.2
|
1.3-1.4
|
1.5-1.6
|
1.7-
1.8
|
1.9-
2.0
|
2.1-2.2
|
2.3-2.4
|
2.5
|
APLICAREA TEHNICILOR
|
1.0
|
1.1-1.2
|
1.3-1.4
|
1.5-1.6
|
1.7-
1.8
|
1.9-
2.0
|
2.1-2.2
|
2.3-2.4
|
2.5
|
TIMING & MA-AI
|
1.0
|
1.1-1.2
|
1.3-1.4
|
1.5-1.6
|
1.7-
1.8
|
1.9-
2.0
|
2.1-2.2
|
2.3-2.4
|
2.5
|
COREGRAFIE
|
1.0
|
1.1-1.2
|
1.3-1.4
|
1.5-1.6
|
1.7-
1.8
|
1.9-
2.0
|
2.1-2.2
|
2.3-2.4
|
2.5
|
TOTAL
|
←4.3
|
4.4-5.1
|
5.2-5.9
|
6.0-6.7
|
6.8-
7.5
|
7.6-
8.3
|
8.4-9.1
|
9.2-
9.9
|
10
|
- Punctele de Penalizare
TIP
|
SCARA DE GRADAŢIE
|
DEDUCŢIE
|
1. Ezitare
|
A. Zăpăceală/Confuzie
B. Oprirea în jur de o secundă
|
0.1 fiecare caz
0.1 per secundă
|
2. Pierderea Echilibrului
|
A. Dezechilibrare în loc
B. Mişcare
C. Cădere
(1) atingerea suprafetei numai cu mâina, braţe, genunchi sau picioare.
(2) atingerea podelei cu orice altceva în afara braţelor şi picioarelor (cădere completă)
|
0.1 fiecare caz
0.3 fiecare jumătate de pas
0.5 fiecare caz
1.0
|
3. Devierea de Poziţia initiala de inceoere a katasului
|
A. Poziţia (deviaţii de sfârşit şi început)
B. Direcţia greşită la finalul katasului fata de pozitia initiala
|
0.1 pentru fiecare sfert de pas
0.2 per 30 grade
|
4. Etichetă
|
A. Uită să salute Shu-shin-ul (Arbitru) sau competitorul
B. Atitudine negativă
(1) Slab
(2) Rău
|
0.2 per salut
0.3
0.5
|
5. Pierderea Sincronizării (numai la Kata Sincronizat)
|
A. Desincronizare uşoare (mai puţin de jumătate de tehnica)
(1) 1-4 întâmplări;
(2) mai mult de 5 întâmplări
B. Desincronizare (mai mult decât jumătate de tehnica, dar mai puţin decât o tehnica întreagă)
(1) 1-2 întâmplări
(2) mai mult de trei
C. Desincronizare extrema(mai mult decat tenica)
|
0.1 fiecare caz
0.5
0.3 per caz
0.7
1.0
|
6. Eroare în Aplicare(Bunkai) (numai la Aplicaţie Kata Sincronizat)
|
A. Partea Ofensivă
(1) mai puţine sau mai multe tehnici de atac decât permise;
(2) Lipsa atac consecutiv sau simultan
B. Partea Defensivă
(1) prima tehnică este diferită faţă de tehnica Kata originală;
(2) unele părţi din Kata demonstrate sunt diferite faţă de Kata original
|
0.3 per greşeală
0.5
0.3 per greşeală
0.3 per greşeală
|
7. Tehnici Nerealiste (numai la Aplicaţie Kata Sincronizat)
|
Competitorul adoptă tehnică nerealistică
|
0.2 per caz
|
Observatii:
a) In Kata sincron , daca un competitor demonstreaza o actiune sau forma similara dar diferita, sau executa o tehnica la un unghi diferit ( nu mai mult de 45 de grade) atunci penalizarea 5-B se aplica.
b) In Kata sincron, daca competitorul/competitorii demonstreaza o forma sau actiune complet diferita, sau executa o tehnica la un unghi complet diferit(mai mult de 45 de grade) decat celalalt competitor, atunci se aplica penalizarea 5-C.
- Notarea Uniformă (Standardizarea)
Arbitrii trebuie să se întâlnească cu cel puţin 24 de ore înaintea competiţiei pentru a asigura uniformitatea şi consistenţa notării prin revizuirea a cel puţin trei meciuri model. Dacă arbitrii nu se pot întâlni înaintea competiţiei, ei pot asigura uniformitatea notării prin revizuirea împreună a scorurilor primului meci al competiţiei (înaintea repartizării meciului final).
5. Han-soku (fault)
Han-soku trebuie să fie dat împotriva unui competitor în cazurile următoare.
Indicarea unui Han-soku de catre Shu-shin (arbitrul central) va fi tinand mana deschisa orientata spre cap.
- Când Kata prezentat diferă de Kata înregistrat de competitor;
- În cazul amestecarii tehnicilor în timpul Kata Sincron Bunkai utilizând tehnici total diferite în aplicare, care diferă de tehnicile Kata originale;
- Când este o întârziere sau trecere, sau mişcare de 5 secunde sau mai mult în timpul prezentarii Kata;
- Când competitorul vorbeşte în timpul kata;
- Când competitorul primeşte instrucţiuni sau indicatii de la cineva în zona competiţională în timpul timpul prezentarii Kata;
- Când, în timpul performării sincronizate Kata, competitorii numără sau folosesc sunete pentru a păstra cadenţa (exceptănd anunţurile de început şi sfârşit sau „Kiai”);
- Când, în timpul timpul prezentarii Kata, îmbrăcămintea competitorilor este scoasă sau devine în aşa fel încât să inhibe mişcările libere sau să atragă atenţia;
- Când competitorul ignoră intenţionat instrucţiunile Shu-shin – ului;
- Când purtarea sau comportarea competitorului este nestăpânită, nepoliticoasă ori general inconsecventă cu purtarea normal-acceptată aşteptată în zona competiţională;
- În cazul unei foarte rele etichete sau atitudini;
- Când competitorul încalcă serios oricare din Regulile Competiţiei.
Observaţii: termenul „competitor” se refera, deasemenea, şi la membrii echipe de Kata sincron.
6. Penalizari şi Han-soku (Echipă)
O abatere comisă de un singur membru al echipei trebuie să rezulte într-o penalizare sau Han-soku împotriva întregii echipe. Dacă orice membru al echipei primeşte un Doctor Stop, această hotărâre se aplică, de asemenea, întregii echipe.
7. Doctor Stop
Demonstraţia trebuie să fie imediat oprită (Doctor Stop) oricând este o Decizie Medicală în sensul că există un pericol de rănire sau îmbolnăvire la un competitor. În caz de Doctor Stop, nu va avea loc nici o notare.
8. Protestul Antrenorului
- Antrenorul trebuie să aibă dreptul de a protesta orice chestiune legată de operarea Regulilor Competiţiei. În orice caz, Antrenorul nu poate protesta nici o decizie de notare a Arbitrilor ;
- Protestul Antrenorului trebuie făcut înainte ca Sportivii să părăsească Zona Competiţională respectivă;
- Protestul Antrenorului poate să fie înaintat doar Arbitrului sef Kansa şi nu celorlalti Arbitrii;
- Când Arbitrul sef Kansa primeşte un protest de la Antrenor şi după confirmarea că protestul priveşte o abatere de la Regulile Competiţiei, Arbitrul Şef trebuie să ordone Shu-shin – ului să ceară o Întrunire a Arbitrilor. Daca arbitrii hotarasc ca o abatere s-a produs, atunci daca nu este corectat, rezultatul este anulat.
9. Eliminări
- Sistem
- Trebuie să fie un număr de maxim 12 competitori per tablou eliminare . Primii Patru competitori (echipe) având cele mai bune note trebuie să fie selectaţi din fiecare fond comun pentru următoarea rundă eliminatorie. Acest sistem de eliminări trebuie să continue cu fiecare tablou crescând până când rămân numai primii opt competitori (echipe).
Numerele pentru prima rundă a tablourilor eliminatorii sunt după cum urmează: 2, 4, 6, 8, 12, 16, 24 sau 32.
- Cei opt competitori ramasi (echipe) determinaţi ca mai sus la (1), trebuie să concureze inca un tur pentru a ramane primii patru competitori (echipe) după care se va face turul final.
- Cei patru competitori ramasi (echipe) trebuie să concureze în meciurile finale.
Observaţii:
(1) Vezi Anexa VII pentru Tabelul Eliminării
(2) Competitorul individual (Echipă) care are cel mai scăzut scor trebuie să concureze prima dată în următoarea rundă eliminatorie. În cazul în care, scorurile competitorului (echipă) sunt aceleaşi, concurentul cu nota cea mai mica avuta in turul anterior trebuie să concureze primul. Iar Când competitorii (echipe) au scoruri identice in continuare competitorul (echipă) care a concurat cel mai devreme, trebuie să concureze primul.
- Tragerea la sorti
Tragerea la sorti trebuie făcută după desemnarea întâmplătoare şi nu după planul sau sub controlul uman. În orice caz, competitorii (echipe) din aceeaşi ţară sau acelaşi continent trebuie să fie repartizaţi pe tablouri diferite astfel incat ei sa se intalneasca cat mai tarziu posibil. Câştigătorii (locurile 1-4)ai ultimei competiţii fiind pusi capi de serie fiind pusi in tablouri diferite astfel ca ei sa se intalneasca cat mai tarziu.
10. Grefierii Sportivi
- Comitetul de organizare a Turneului trebuie să selecteze următorii Grefieri Sportivi:
- Programator – o persoană;
- Crainic – o persoană;
- Secretar – două persoane;
- Lucrător Sportiv . o persoană;
- Mesager – o persoană.
- Grefierii Sportivi trebuie să performeze sub controlul si indrumarea respectivului arbitru Shu-shin.
Articolul 2: COMPETIȚIE
1. Ținuta de competitiție
- Tuturor competitorilor le este cerut să poarte uniforme Karate (Karate-Gi) ca cele spuse la Regulile Competiţiei (vezi Anexa XXII). Ochelarii sunt permişi. Bandajarea cum ar fi: elasticul este interzisa.Este permisă dar numai minim (dublă înfăşurare).
- Competitorilor nu le este permis să poarte sau să folosească următoarele:
- Pantofi, şosete sau veşminte asemănătoare.
- Arme sau echipament înrudit. Excepţie fac cele aprobate de Comitetul Tehnic la data aplicării Kata Sincron.
- Decoraţii sau ornamente.
- Bandaje grele ce întrec cerinţele minime.
2. Selectarea şi înregistrarea Kata
- Competitorul (echipă) trebuie să selecteze Kata dintre tipurile Kata enumerate în Art. 1-3.
- Competitorul (echipă) poate reţine sau schimba Kata la fiecare rundă eliminatorie, exceptând runda eliminatorii finală(semifinale) şi meciul final(Finala), unde un Kata complet diferit trebuie sa fie executat.
- Competitorul (echipă) trebuie să înregistreze numele Kata la respectivul Secretar înaintea demonstraţiei.
3. Meciurile Eliminatorii (Semifinale) şi Finală
- Scorurile de la meciurile eliminatorii nu trebuie să fie cumulate.
- Semifinalele trebuie sa aiba loc decat la o singura suprafata . Primi patru competitori individual sau echipă având cel mai mare scor trebuie să concureze în meciurile finale în aceeaşi suprafata de concurs.
- Meciurile finale trebuie facute la o singura suprafata. Scorul final trebuie să fie suma totală din semifinale si finale.
În cazul Kata sincronizat, scorul final trebuie să fie suma totală a semiinalelor şi a scorurilor finale .(Kata si Aplicatia).
4. Kettei-sen (meci final)
- Dacă dupa terminarea semifinalelor si finalelor, există competitori individual sau echipă care au scoruri identice sau egale, se va face suma la toate cele şase note pentru a determina câştigătorul. Dacă încă rămâne un scor egal, câştigătorul va fi decis de Kettei-sen.
- În meciul final Kata Sincronizat, scorul este determinat de totalul Kata şi Aplicatia Kata. În cazul unui scor egal, echipele cu scor mai mare la Aplicatia Kata sunt câştigătoare. Dacă scorurile sunt încă egale, câştigător este determinat de suma celor şase note ale Aplicatiei Kata. Apoi, dacă este egalitate, Kettei-sen.
- La Kettei-sen, Kata care va fi executat de competitor trebuie să diferit de kata din care a rezultat scorul egal. În cazul de egalitate în meciul final Kata Sincronizat, atunci echipele trebuie din nou să demonstreze numai Aplicatia Kata.
- Scorurile de la Kettei-sen nu trebuie să fie folosite pentru formarea scorurilor finale. Scorurile Kettei-sen trebuie în schimb să fie folosite numai pentru determinarea localizării-locul (rupând egalitatea). Numai notele originale trebuie să fie utilizate pentru formarea scorului final pentru fiecare competitor (echipă).
- Ordinea de intrare la Kettei-sen este decisa de Întrunirea Arbitrilor .
5. Executarea Katasurilor
- Meciurile Individuale
- Competitorul trebuie să aleaga oricare poziţie marcată pe suprafata de concurs . Numele Kata trebuie să fie anunţat şi demonstraţia trebuie să înceapă.
- Competitorul trebuie să poarte întreaga responsabilitate pentru orice urmare cauzată de păşire inadvertentă în afara Zonei Competiţionale.
- Kata sincron
- Poziţia de incepere a executiei.
Competitorii trebuie să selecteze orice poziţie în interiorul Zonei Competiţionale. Fiecare competitor trebuie să-şi marcheze propria poziţie de start cu panglică adeziva livrata de oficiali.
În timpul demonstraţiei Kata Aplicatie, competitorii trebuie să folosească una dintre aceleaşi poziţii de start ca la Kata sincron.
- Competitorii trebuie să poarte întreaga responsabilitate pentru orice urmare (consecinţă) cauzată de păşirea lor inadvertentă în afara Zonei Competiţionale. Întreaga echipă este vinovată.
6. Schimbări în compoziţia echipei
Membrii fiecărei echipe Kata Sincronizat trebuie să rămână aceeaşi până la eliminare. Membrii nu pot fi adăugaţi sau scoşi dintr-o echipă. Oricum, poziţiile de incepere a katasului sunt permise să se schimbe.
7. Funcţionarea Competiţiei
Funcţionarea Competiţiei trebuie să fie în concordanţă cu următoarele:
- Ceremonia de Deschidere;
- Competiţia;
- Competitorul în poziţie salută Shu-shin –ul şi anunţă Kata ce urmează a fi demonstrat. Crainicul anunţă numele Kata înregistrat. Dacă este vreo diferenţă între numele Kata anunţat de Crainic şi Kata anunţat de competitor, Shu-shin – ul trebuie să confirme.
În cazul Kata Sincron, echipa trebuie să ia poziţie în orice parte a zonei competiţionale. Echipa trebuie apoi să salute Shu-shin – ul şi fiecare competitor trebuie să poziţioneze panglica (aproximativ 5 cm x 20 cm) pe podea pentru respectiva poziţie şi căpitanul echipei trebuie să anunţe numele Kata ce urmează a fi demonstrat.
- În caz de meci final la Kata Sincron, echipa trebuie să demonstreze Aplicația Kata (Bunkai). Aceasta este anuntata de Shu-shin spunând „Bun-Kai” (începerea Aplicației).
Aplicarea – implică 3 demonstranţi cu un demonstrant aplicând tehnicile aceleiaşi Kata . Doi demonstranţi iau poziţia de atac.
Compoziţia (Coregrafia) trebuie plănuită de către membrii echipei respective în concordanţă cu următoarele cerinţe:
Ofensiva:
Se fac patru atacuri asupra demonstrantului Kata, din care cel puţin unul consecutiv sau atac simultan si 3 atacuri continue. Atacul celor doi sporivi trebuie sa fie simultan sau doua atacuri consecutive (Atacul celei de-a doua persoane trebuie sa inceapa inainte ca atacul primei persoane sa fie dus la bun sfarsit).
Cel care executa Kata se poate angaja in lupta cu 2 combatanti. Exemplu: Intr-un atac simultan demonstrantul Kata utilizeaza o tehnica exacta de la Kata ca sa blocheze ambii atacanti ai actiunii initiale in acelasi timp. Asta se numara, se ia in considerare ca si o lupta cu ficare atacant (consecutiva). Data viitoare demonstratntul Kata antreneaza in lupta ficare dintre oponenti care trebuie sa fie eliminati(inca 3 atacuri simple).
Cu atacul unei singure persoane, demonstranntul Kata poate doar sa se antreneze in lupta cu atacantul doar de 2 ori. Antrenarea in lupta trebuie sa fie o demonstratie adecvata continua a tehnici Zan-shin.
Observaţie:
(a) Partea ofensiva poate sa foloseasca Bo (bat/stick) de 140 de centrimetri sau mai scurt cu diametru de 3 centrimetri (-+ 5).
(b) Partea ofensiva nu poate sa foloseasca nici una din tehnici care sunt forme distincte a altor arte martiale.
Cel care executa Kata trebuie să folosească tehnica Kata exactă împotriva unui atac cu nici o schimbare permisă.
Observaţii:
(a) De exemplu, după prima tehnică, dacă este folosit un blocaj, atunci demonstrantul poate folosi orice contra tehnică adiţională.
(b) Dacă tehnica în Kata este mişcare uşoară, aceasta poate fi accelerată în demonstraţie.
(c) În cazul unei apărări împotriva a doi atacatori, prima mişcare de apărare trebuie să fie o tehnică din Kata, dar al doilea atacator poate să se întâlnească cu orice contra tehnică.
(d) Când demonstrantul termină o aplicaţie împotriva unui atacator, atunci următoarea acţiune trebuie să fie rezumată din Kata.
(e) Demonstrantul trebuie să revină la poziţia originală de start.
Succesiunile Aplicării sunt următoarele:
(a) Demonstranţii se salută între ei;
(b) Demonstranţii iau poziţia de start;
(c) Doar partea ofensivă se poate plasa oriunde în Zona Competiţională sau chiar sta, sau Sei-za (poziţie formală aşezat pe podea);
(d) Demonstrantul începe Kata. Partea ofensiva ataca în concordanţă cu coregrafia. Dacă există un timp liber înainte de următorul atac, părţii ofensive îi este cerut ori să stea, ori să-şi asume poziţia Sei-za până începe următorul atac;
(e) La finalizarea demonstraţiei de Kata membrii echipei se salută între ei, salută Shu-shin-ul si fac salutul.
- După ce competitorul (echipă) a demonstrat Kata şi a salutat Shu-shin –ul, trebuie să iasa din competitie , dupa cum a ordonat Shu-shin-ul. În cazul Kata Sincronizat, fiecare membru al echipei trebuie să ridice panglica înainte de a iesi din aria competitionala.
- Dacă un Shu-shin descoperă o penalizare , ori doi sau mai mulţi Fuku-shin –i (Arbitrii de Colţ) indică penalizare după demonstraţia Kata. După aceea Shu-shin –ul cere o Întrunire a Arbitrilor.
Arbitrii Sportivi indică penalizarile prin ridicarea steagului roşu în partea stângă apoi înălţând steagul drept la nivelul genunchilor.
Dacă Shu-shin-ul nu găseşte nici o penalizare sau dacă doi sau mai mulţi Arbitrii nu indică nici o penalizare, Shu-shin –ul nu indică penalizare. Lipsa de penalizari este indicata prin ţinerea unui steag alb la nivelul genunchiului drept.
După decizia punctului de penalizare, Arbitri trebuie să-şi completeze Tabelul de Scor (vezi Anexele X, XI). Shu-shin-ul trebuie să le ceară apoi prezentarea scorurilor, salutând cu un lung fluierat, urmat de un scurt fluierat ascuţit. Arbitrii trebuie fiecare să prezinte scorurile lor prin ţinerea propriilor Table de Scor deasupra capului.
- Secretarul trebuie să colecteze Foile de arbitraj de la fiecare Arbitru. În cazul meciului final Kata Sincronizat, Secretarul nu colectează Foile de arbitraj.
- Crainicul trebuie să citească fiecare nota in parte, începând cu Shu-shin-ul şi continuând în sensul acelor de ceasornic. Dacă un scor este citit greşit, Shu-shin-ul trebuie să ceară o corectare de la Crainic. Pentru a direcţiona Arbitrii să-şi coboare Tablele de Scor după ce au fost citite corect de către Crainic, Shu-shin-ul trebuie să anunte cu un scurt fluierat.
În cazul meciului final Kata Sincronizat, Shu-shin-ul cere mai întâi Arbitrilor să indice scorul Kata prin Table de Scor, apoi, după ce Crainicul citeşte tablele de scor, Shu-shin-ul cere Arbitrilor să arate scorul Aplictiei kata.
După ce scorul Aplicatiei kata este citit, atunci Secretarul colectează Foile de arbitraj.
- În cazul Kettei-sen, după ce Arbitrii şi-au completat Foile de arbitraj, atunci începe următorul meci (fără a arăta Tablele de Scor).
Când toate Kettei-sen sunt terminate, atunci Shu-shin-ul cere Întrunirea Arbitrilor să determine ordinea castigatorilor (primul, al doilea, al treilea).
- Ceremonia de închidere.
Articolul 3: ARBITRAJUL
1. Îmbrăcămintea arbitrilor
Arbitrii trebuie să poarte uniforma impusă de Comitetul Tehnic ITKF.
2 .Echipamentul de arbitraj
Fiecare Arbitru Sportiv trebuie să stea în locurile destinate în Zona Competiţională. Următorul echipament de arbitraj trebuie să fie prezent în Zona Competiţională:
- Fluierul
- Tablă de Scor
Tablă tare (25 cm x 40 cm). Partea stângă cu numere de la 0 la 9 în negru şi partea dreaptă cu numere de la 0 la 9 în roşu.
- Tablele de Scor oficiale (vezi Anexa 10 Kata Individual şi Sincronizat, Anexa XI Kata Sincronizat Aplicare).
- Instrument de scris (stilou sau creion)
- Foaie de Arbitraj
- Steaguri roşii (AKA) şi albe (SHIRO).
3.Arbitrii Sportivi
- Competiţie şi Localizarea Arbitrilor Sportivi.
- Comisia de Arbitraj trebuie să fie compusa dintr-un Shu-shin (Arbitru de centru) şi 5 Fuku-shin (Arbitrii de Colţ).
- Arbitrul şef (Kansa) trebuie să stabilească toate sarcinile şi poziţia Localizării pentru fiecare arbitru in parte la competiţia respectiva.
- Odată repartizaţi, Arbitrii nu mai pot fi schimbaţi din locurile repartizat lor. Oricum, în cazul unei răniri sau îmbolnăviri care privează Arbitrii de la continuare, Arbitrul Şef poate face înlocuiri. Când acestea apar, toate înregistrările competiţiei facute anterior trebuie să fie anulate şi o noua competiţie trebuie reluata.
- Pauză în competiţie
Arbitrul Şef trebuie să monitorizeze arbitrajul Arbitrilor . Dacă Arbitrul Şef descoperă nereguli clare în arbitraj incorect, va fi emis un avertisment prin Shu-shin către Arbitrii.
Dacă, după avertisment, neregularităţile de arbitraj spuse persistă, Arbitrul Şef trebuie să ordone oprirea competiţiei prin Shu-shin subiect pentru aprobarea schimbarii arbitrilor. Când se întâmplă asta, toate înregistrările scorurilor competiţiei facute la proba respectiva trebuie să fie anulate şi competitorul trebuie să înceapă iar cu o componenta diferită a Arbitrilor ea fiind determinata de Arbitrul Şef.
- Notarea
- Fiecărui Arbitru îi este cerut să noteze fiecare competiţie. Cele mai mari şi cele mai mici note trebuie să fie ignorate(taiate). Scorul competitorului (echipă) trebuie să fie suma totală a celor patru scoruri rămase împărţite la patru (media).
- Punctele de penalizare trebuie să fie prima dată decise de Arbitrii în baza Art. 1-3-E-(1).
Arbitrii trebuie mai întâi să-şi scrie scorurile în Foile de Arbitraj Oficiale (Anexa X Kata Individual şi Sincronizat, Anexa XI Kata Sincronizat Aplicare). În acest moment verifică cu privirea punctele notate , apoi ajustează în concordanţă cu fiecare element al notării.
După aceea, pe semnalul Shu-shin-ului, Arbitrii trebuie să-şi arate Tablele de Scor numerotate corespunzător. Foile de Arbitraj Oficiale trebuie să fie apoi colectate de Secretar.
În cazul Kettei-sen, Arbitrii trebuie să determine, după Întrunire, ordinea câştigătorilor. După ce Arbitrii termină notarea, ei nu trebuie să arate Tabla de Scor. Shu-shin-ul cere o Întrunire şi ordinea câştigătorilor este determinată prin vot.
4. Delegarea Autorităţii de către Arbitrul Şef
Arbitrul Şef este împuternicit să delege autoritate Arbitrului Şef Adjunct repartizat la un tablou sportiv separat.
Articolul 4: OPERATIUNEA NOTARII
1. Drepturile şi Responsabilităţile Shu-shin-ului
Shu-shin-ul trebuie să controleze operaţiunea competiţiei în concordanţă cu Regulile competiţiei. Shu-shin-ul trebuie să fie responsabil să se asigure că zona competiţională, competiţia şi notarea sunt susţinute în cele mai bune condiţii.
Dacă consideră necesar să îndeplinească aceste scopuri, Shu-shin-ul poate direcţiona Grefierii Sportivi, competitorii şi arbitrii către atingerea acestor condiţii optime.
Mai departe, Shu-shin trebuie să monitorizeze serios şi strict scorurile anunţate de Crainic de pe Tablele de Scor arătate de către fiecare Arbitru in parte. Dacă este făcută o greşeală, Shu-shin-ul trebuie să ordone o corectare . Descoperirea Shun-shin-ului a unei note aratate greşit trebuie semnalată prin mai multe scurte fluieratături ascuţite urmate de corectarea Shu-shin-ului la Tabla de scor aratata greşit cu un steag roşu.
2. Întrunirea Arbitrilor
Când Shu-shin-ul cere Întrunire, Arbitrii se adună în faţa scaunelor Shu-shin-ului.
La Întrunirea Arbitrilor, fiecare Arbitru , inclusiv Shu-shin-ul, trebuie să aibă un drept egal la vot. În cazul unui vot egal, Shu-shin-ul trebuie să ia decizia finală.
3. Deciderea Punctelor de Penalizare
La Întrunirea Arbitrilor, Fuku-shin raportează punctele de penalizare Shu-shin-ului, care determină apoi ce puncte de penalizare se aplică. Punctele de penalizare nu pot fi micşorate sau mărite faţă de cele raportate de Fuku-shin.
4. Decizii pentru Han-soku
- Dacă Shu-shin-ul găseşte abateri serioase sau dacă unul sau mai mulţi Fuku-shin-i semnalează abateri, atunci Shu-shin-ul trebuie să oprească imediat meciul şi să ceară o Întrunire a Arbitrilor
- Întrunirea Arbitrilor trebuie să ia hotărârea Han-soku sau pentru determinarea ordinii scorurilor competitorilor după baraj. Dacă decizia Arbitrilor este că s-a comis Han-soku, atunci Shu-shin-ul trebuie să semnaleze anunţând cu mai multe scurte, ascuţite fluieratături în timp ce , simultan, ţine un steag roşu ridicat deasupra capului, care indică zero puncte. Apoi, Shu-shin-ul trebuie să ordone competitorilor (echipă) să se deplaseze in afara Zonei Competiţionale.
În cazul în care decizia Arbitrilor nu este de Han-soku, competitorii (echipă) trebuie să înceapă demonstraţia din nou, de la început.
5. Rănire sau Îmbolnăvire
În caz de rănire sau accidentare în timpul competiţiei, Shu-shin-ul trebuie să facă următoarele:
- Pe baza anunţarii „Doctor Stop” de către Arbitrul Medical, Shu-shin-ul trebuie să oprească imediat competiţia şi să ceară tratament medical.
- Când Shu-shin-ul descoperă simptome de rănire sau îmbolnăvire, Shu-shin-ul trebuie imediat să-i semnalizeze acest lucru Medicului şi Arbitrului Medical prin fluturarea ambelor steaguri deasupra capului. Dacă Arbitrul Medical hotărăşte „Doctor Stop”, atunci Shu-shin-ul trebuie să oprească imediat competiţia şi să ceară tratament medical.
- În cazul în care unul sau mai mulţi Fuku-shin-i descoperă simptome de rănire sau îmbolnăvire, Fuku-shin trebuie să apeleze Shu-shin-ul mişcând un steag roşu deasupra capului dintr-o parte în alta. Dacă Arbitrul Medical hotărăşte Doctor Stop, atunci Shu-shin-ul trebuie să oprească imediat competiţia şi să ceară tratament medical.
- Dacă decizia Arbitrului Medical nu este” Doctor Stop”, atunci demonstrantul trebuie să înceapă iar, de la capăt.
Articolul 5: REGULI ADIȚIONALE
1. Colectarea Foilor de Arbitraj
Urmărind fiecare competiţie, Secretarul trebuie să colecteze toate Foile de Arbitraj. El trebuie să ţină toate Foile de Arbitraj în ordine să verifice că ele sunt în acord cu Tablele de Scor. Dacă este găsită vreo discrepanţă între Tabelele de Scor şi Foile de Arbitraj, Secretarul trebuie să ignore scorul de pe Tablele de Scor şi să admită scorul bazat pe Foaia de Arbitraj. Secretarul trebuie apoi să anunţe Arbitrul Şef.
După un Kettei-sen, Shu-shin-ul îşi păstrează tabelele cu note.
2. Notarea şi Media Scorului Anunţat
Crainicul trebuie să citească răspicat Tablele de Scor începând cu Shu-shin-ul şi continuând în sensul acelor de ceasornic cu fiecare Arbitru. Pe măsură ce fiecare tablă este citită, secretarul trebuie sa faca inregistrarile in tabelul de competitie. După ce au fost anunţate toate notările, Secretarul trebuie apoi să noteze scorurile individuale şi să dea totalul Crainicului care trebuie apoi să anunţe media scorului total.
In meciul final al Kata sincron, crainicul anunta prima oara scorul Kata, apoi scorul aplicatiei kata si dupa aceea scorul total.
3. Întrunirea Arbitrilor determină Ordinea Clasamentului
După ce un Kettei-sen este complet, toţi Arbitrii notează în Foile de Arbitraj şi discută rezultatele pentru a determina mai întâi ordinea clasmentului. Shu-shin-ul colectează toate Foile de Arbitraj de la Ketei-sen, indică decizia lor Secretarului şi apoi face notarile finale tabele de scor oficiale.
4. Cererea de Avertismente ale Scorurilor
Scorurile date fiecărui competitor (echipă) trebuie să fie postate clar, astfel încât să fie vizibile tuturor persoanelor din zona competiţională.
În cazul unui Kettei-sen scorurile nu sunt anunţate, doar ordinea relativă (primul, al doilea, al treilea) începând cu cel mai înalt scor.
Prezentul document, Reguli pentru KATA in competitiile de Karate Traditional Shotokan - "KATA RULES for Traditional Karate Competitions" by ITKF, este tradus in limba romana din limba engleza.
Regulamentul de karate "KATA Rules for Traditional Karate Competitions" by ITKF, poate fi vizualizat sau descarcat si in format PDF accesand acest link. Varianta print a regulamentului poate fi comandata de pe amazon (editie mai veche, respectiv 2009).
The Karate Shotokan KATA Rules according to ITKF (romanian version) can be viewed as PDF accessing this link or you can order the book from amazon (old version, 2009 edition).